Goede PR vraagt om…10 tips

Er zijn boeken vol geschreven over PR. Ik heb tien tips waar goede PR om vraagt. Een arbitrair lijstje, waar je in de dagelijkse praktijk een heel eind mee komt.

  1. Altijd ‘aan’ staan. Natuurlijk is PR grotendeels ook een kwestie van plannen maken en planningen. Maar het zijn de onverwachte momenten of kansen waarmee vaak het verschil te maken is. En dan direct in actie komen en niet een dag wachten of te veel mensen intern om goedkeuring vragen. Bij PR doet soms ieder kwartier ertoe.
  2. Geef ruimte aan je medewerkers. Ruimte om ook merkwerker te kunnen zijn. Je zult verrast zijn hoeveel medewerkers het leuk vinden om over het bedrijf of het merk te vertellen. En daarover in gesprek te gaan met de buitenwereld. Help ze daarmee. En zorg dat ze niet bang zijn om iets verkeerds te zeggen.
  3. Bekijk je social media door een PR-bril. Dat betekent dat je niet blij bent met zelf posten maar dat het je gaat om deelnemen aan gesprekken in het gespreksdomein van jouw merk.
  4. Succesvolle PR vraagt om een lange adem. Natuurlijk zijn er ook instant successen. Maar dat zijn uitzonderingen en geen regel.
  5. Verlies je merkpropositie niet uit het oog. Die is er niet voor niets. Je ziet, in mijn ogen te vaak, dat PR-acties te ver af staan van wat een merk is.
  6. Zorg voor gedegen woordvoerderschap. Wees goed voorbereid maar stamp niet een Q&A in je hoofd om die maar op te kunnen dreunen.
  7. En als er een keer iets mis gaat. Blijf dan niet steken in ‘sorry voor de ontstane commotie’. Dat is de meest inhoudsloze sorry die te bedenken is. Raak de kern gewoon. Geef aan wat je fout hebt gedaan. Vertel wat je daaraan gaat doen. En hou iedereen daarover op de hoogte.
  8. Sta klaar voor potentiele issues. Laat je er niet door overvallen. Denk niet dat een potentieel issue nooit aan de orde zal komen. Als een issue al eens eerder – soms kleinschalig – aan de orde is geweest dan zal dat vrijwel zeker nog eens gebeuren met de kans dat het een big issue wordt.
  9. Zie in dat PR niet draait om louter een goed verhaal hebben. Het product of de dienst moet deugen. Is dat niet het geval dan is dat met de allerbeste PR niet te veranderen.
  10. Haal eens een paar slechte verhalen van klanten op. En zorg dat de hele organisatie leert van deze slechte verhalen. Want alleen als je lessen trekt uit de slechte ervaringen van klanten, heeft het zin de goede verhalen naar buiten te brengen. En om het verhaal helemaal af te maken: breng ook eens zo’n slecht verhaal naar buiten en laat zien wat je eraan doet.
  11. Tien tips maar? Nou nog één extra dan: koester goede PR-professionals. Het zijn deze doorvragers en tegengeluiders die zorgen dat je bedrijf en merk echt verbinding houdt met de wereld.

Leave a Reply