PR-denken in opmars

Veel van de huidige trends in het vakgebied communicatie zijn gebaseerd op wat ik kenschets als PR-denken. Terug naar de kern, de ‘Why’ van een bedrijf lijkt nieuw maar de waarom vraag zit bij PR mensen ingebakken. Een social media strategie die gericht is op het aangaan van de dialoog? Het zijn de PR mensen die al decennia lang het gesprek aangaan met alle stakeholders. Op open dagen, speciale klant evenementen, inspraakavonden of workshops.

En is een product of dienst wat lastiger uit te leggen? PR afdelingen en bureaus gebruiken al heel lang de techniek om bijvoorbeeld een infographic of uitlegvideo in te zetten. Dat is een tijdje weg geweest maar nu vliegen de infographics en explainer video’s je om de oren. Een prima ontwikkeling. En goed ook dat alle communicatiedisciplines de kracht zien van dit PR-denken.

Wat dat PR-denken zo eigen maakt, is dat we altijd rekening houden met de lastige vragen die een klant of journalist gaat stellen nadat wij ze iets hebben verteld. Die vragen krijgen wij namelijk als eerste voor ons kiezen en dus nemen we geen genoegen met het strakke marketing verhaal of de fijngeslepen copy in de advertentie. PR mensen zijn intern dan ook vaak de luis in de pels. Met maar één doel: een goed maar ook waar verhaal vertellen. En niet alleen waar maar ook waardevol. Nooit eerder was het PR-denken zo vertegenwoordigd in het communicatievak.

Leave a Reply