PR-achtig jaar

2016, het vierde volle jaar van Pradd, was een pr-achtig jaar. Knab, ixorg, Blauwtrust Groep, onna-onna en de Hersenstichting zijn klanten waar Pradd al langer voor werkt en waar we ook dit jaar weer voor aan de slag waren. We sturen nooit een persbericht naar de communicatievakpers als een nieuwe klant voor ons heeft gekozen. Vandaar dat we in deze terugblik met trots toch maar even deze juichmomentjes van 2016 delen. Er onstond ruimte voor nieuwe klanten omdat er natuurlijk ook wel eens een klant vertrekt of de PR tijdelijk op een laag pitje zet. Nieuwe organisaties waar we het afgelopen jaar voor zijn gaan werken zijn Fonds NutsOhra, Goodwell Investments, SciSports, Sodexo, Ottobock, Aevitae (i.o.v. Branddoctors) en de KNZB.

Maar ik kijk ook graag vooruit en naar ons vak. Het PR vak ontwikkelt zich goed. We sluiten steeds beter aan op andere diciplines zoals marketing, reclame en mediastrategie. Maar ook deze aanpalende diciplines kijken steeds breder. De overlap tussen wat bureaus te bieden hebben, wordt dan ook steeds groter. Want als we het over content, paid media, influencer marketing hebben dan steken zowel het reclame-, marketing-, media- als PR-bureau hun vinger op: “Ja hoor dat kunnen wij ook”. Ik denk dat dit deels ook waargemaakt kan worden. Maar je merkt toch vaak vanuit welke soort bureau iets bedacht en gemaakt is.

Dan bel je altijd die PR man

Het echte audience first denken (met een journalistieke bril op zeg maar) bij het maken van content zit bij PR mensen van nature ingebakken. Het totale overzicht en passend inzicht in beschikbare mediakanalen en mediaproposities is wat mediabureaus beter dan wie dan ook kunnen verschaffen. Terwijl de kei-conceptdenkers, retegoeie copybeesten en art directors toch vaak bij de reclamebureaus zitten. Het zijn maar een paar voorbeelden. Maar er zijn ook vraagstukken waar altijd direct wordt aangeklopt bij een PR bureau en niet bij een reclame- of andersoortig bureau. Crisissituaties, persbeleid, reputatiemanagement, mediatraining? Dan bel je altijd die PR man of vrouw. Dat zal ook wel zo blijven. Maar verder zeg ik: bureaus blijf elkaar opzoeken, werk samen, bundel je denkkacht. Daar beleef je zelf maar ook onze klanten het meeste plezier aan.

Leave a Reply