PR professional koestert de feiten

We kennen allemaal het woord ‘feit’. We zijn het ook eens over de betekenis ervan. Een feit is een gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat. En omdat we het daarover eens zijn, is het ook een krachtig woord. We kunnen het over van alles oneens zijn, maar als we de feiten ook laten spreken dan helpt dat enorm om een gezamenlijke richting te bepalen. In mijn vakgebied, public relations, zijn het juist ook de feiten die zo ontzettend van belang zijn. Het geeft onderbouwing bij gemaakte keuzes, het geeft kracht aan een visie, legt oneerlijkheid bloot en maakt een betoog geloofwaardig. De kracht van het feit is zó groot dat zelfs als we iets een ‘hard feit’ noemen er niet eens echt aan kracht gewonnen wordt. Want we weten dat een feit al hard is van zichzelf. Het staat immers vast. Maar de betekenis van het woord feit is in korte tijd verzwakt. En dat is slecht nieuws.

Alternatieve feiten

Wat grote afbreuk doet aan de kracht en betekenis van het woord feit is de introductie van ‘alternatieve feiten’. Een begrip dat in een paar weken tijd zijn plaats lijkt te hebben veroverd. Het suggereert namelijk dat feiten gemanipuleerd kunnen worden. Door de combinatie van het woord ‘alternatief’ met het woord ‘feit’ is een feit opeens niet alleen ‘iets wat vaststaat’ maar ook ‘iets wat vaststaat óf betwistbaar is’. Deze betekenisverandering zal ertoe leiden dat feiten er steeds minder toe gaan doen. Meningen gaan dan de boventoon voeren. De wind met ‘alternatieve feiten’ waait uit de hoek met politieke spindoctors. En daar zit een raakpunt met het vakgebied public relations waardoor ik me extra geroepen voel een signaal af te geven. Want laat ik duidelijk zijn. Goede PR professionals staan juist in een hele andere hoek. Die begrijpen de kracht van feiten en koesteren die. Die komen niet aan met ‘alternatieve feiten’. Want meestal zijn ‘alternatieve feiten’ gewoon leugens.

Leave a Reply